דֶּרֶךְ

"לֹא תִרְאֶה אֶת חֲמוֹר אָחִיךָ אוֹ שׁוֹרוֹ נֹפְלִים בַּדֶּרֶךְ וְהִתְעַלַּמְתָּ מֵהֶם הָקֵם תָּקִים עִמּוֹ."
(דברים כב, ד)

הדרך היא קו בין נקודה לנקודה. והדרך היא מראות ומפגשים ופתאומִים. ויש שור ויש חמור, ויש כבשה ואיילת. ויש אח. אל תתעלם. (דניאל שרשבסקי)

הרפתקאות אליס בארץ הפלאות, לואיס קרול

“התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?” “זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע”, אמר החתול. “לא אכפת לי כל־כך לאן” – אמרה אליס. “אם כך, לא משנה באיזו דרך תלכי”, אמר החתול. ” – בתנאי שאגיע לאנשהו”, הוסיפה אליס כהסבר. “בטוח שתגיעי”, אמר החתול, “אם רק תתמידי בהליכה”. אליס הרגישה שאין מקום לערער על זה, ולכן ניסתה שאלה אחרת. “איזה מין אנשים גרים כאן בסביבה?” “בכיוון ההוא”, אמר החתול, מנופף בכפו הימנית, “גר הכובען, מסובב על כל הראש, ובכיוון ההוא”, מנופף בכפו השנייה, “גר ארנביב, שמשתולל באביב. בקרי אצל מי שאת רוצה: שניהם מטורפים”. “אבל אני לא רוצה להסתובב בין מטורפים”, העירה אליס. “אין לך ברירה”, אמר החתול: “כולנו מטורפים כאן. אני מטורף. את מטורפת”. “איך אתה יודע שאני מטורפת?” אמרה אליס. “זה ברור”, אמה החתול, “אחרת לא היית באה לכאן”.

אהוד בנאי, מתוך יוצא לאור

השביל הזה מתחיל כאן
בין סניף בנק למעיין
לא סלול, לא תמיד מסומן
השביל הזה מתחיל כאן.

חוצה את העיר
עולה על ההר
ממשיך על הים
ממשיך גם מחר
חותך באוויר, בין הבתים
יוצא אל האור, אל חיים חדשים.

לך עליו, עלה עליו עכשיו
לך עליו, עלה עליו עכשיו
מלאכי ציפורים מעליך
מלווים את צעדיך
מרחוק נדלק אור
אל תסטה כדי שתוכל לחזור.

ממה עשוי התפוח? עמוס עוז

מדי פעם אני שואל את עצמי מאיפה באים הסיפורים ואני לא כל כך יכול לענות. תראי, מצד אחד אני כן יודע, כי אני כל החיים חי חיי מרגל. זה כתוב ב”סיפור על אהבה וחושך”. אני מקשיב לשיחות לא שלי, אני מסתכל על אנשים זרים, ואם אני בתור לקופת חולים, או בתחנת רכבת, או בשדה תעופה – אני אף פעם לא קורא עיתון. במקום לקרוא עיתון אני שומע מה אנשים מדברים, גונב קטעי שיחות ומשלים אותם. או שאני מסתכל על הבגדים, או מסתכל על הנעליים – נעליים תמיד מספרות המון. מסתכל על אנשים. מקשיב.

יחזקאל רחמים

לֹא הָלַכְתִּי תָּמִיד
בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ, אֲבָל
כַּמָּה מַלְכוּת פּוֹגְשִׁים
בַּשְּׁבִילִים. וְכָל
הַקּוֹלוֹת שֶׁאָסַפְתִּי
בַּדֶּרֶךְ, הוֹלְכִים
כָּאן אִתִּי
מִימִינִי
וּשְׂמֹאלִי.
בתמונה: אנשים שראיתי ומעולם לא פגשתי (פרט)
צדוק בן־דוד | 2021 הצבה במוזאון תל אביב לאמנות. צילום: אלעד שריג
עמוס עוז, מתוך: ממה עשוי התפוח? 2018, הוצאת כתר. © כל הזכויות שמורות להוצאת כתר.
לואיס קרול, תרגום: רִנה ליטוין, מתוך: הרפתקאות אליס בארץ הפלאות, 1997. © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד / ספרי סימן קריאה.
יחזקאל רחמים, *, מתוך: דיו מרחקים, 2018, פרדס הוצאה לאור. © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם. עמ' 50: אהוד בנאי, "יוצא לאור" (חלק מהיצירה). © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.